Werk aan de winkel voor die geweldige kidz! - Reisverslag uit Zuid-Tarawa, Kiribati van Eefje en Sanne - WaarBenJij.nu Werk aan de winkel voor die geweldige kidz! - Reisverslag uit Zuid-Tarawa, Kiribati van Eefje en Sanne - WaarBenJij.nu

Werk aan de winkel voor die geweldige kidz!

Door: Eefje & Sanne

Blijf op de hoogte en volg Eefje en Sanne

17 Juli 2008 | Kiribati, Zuid-Tarawa

Hallootjes iedereen,

Na een weekje hard werken, observeren en ideeen op doen was het tijd voor een week nationale vakantie.

Zaterdag 12 juni was het dan zo ver. Onze school liep voor de aller eerste keer met Independence mee.
In ons nieuwe uniform stonden we om 6 uur 's ochtends klaar met de kinderen. Hier wordt dit ook wel 'Kiribati tijd' genoemd en dit betekent dat de tijd hier niet zo stipt wordt genomen. We moesten vervolgens dus ook meer dan 4 uur wachten om om ongeveer 10.30u in de brandende zon te gaan lopen. Voor sommige kinderen van de school duurde dit allemaal net iets te lang, maar.. toch zijn we apentrots dat het zo goed is gegaan!

Aan het einde van de dag waren we voldaan en moe en moesten we oppassen bij Maddy en haar man. Zij hebben twee kinderen en Wesley en Sophie (de kinderen van Robin) zouden ook komen. We hebben een heel erg gezellige avond gehad vol met goocheltrucs en kinderdvd's. Eerlijk gezegd vielen we er zelf bijna ook bij in slaap;)!

Zondagmorgen kwamen we er pas achter dat Kiribati tijd en Nederlandse tijd maarliefst 14 uur verschil heeft! Doordat Eefje haar moeder jarig was werd er natuurlijk even naar huis gebeld en.. bij toeval kwamen we er achter dat het in Nederland geen 8 uur 's avonds was op dat moment, maar al weer 12 uur.
Dan weten jullie dat allemaal!

Onze zondagmiddag hebben we nuttig besteed. We zijn maarliefst een uur of 4 gaan wandelen op een ander eiland van Kiribati. Hier zagen we de mensen weer op een hele andere manier leven. Het was hier nog meer back-to-basic dan waar we nu zijn.
Ook was het nog groener dan op Tarawa. Onze wandeling bracht ons naar 'Broken Bridge' omdat hier letterlijk een gebroken brug boven helder blauw water te vinden is. Tijdens de wandeling moesten we wel drie rivieren oversteken, wat we te voet deden. Bij het eindpunt van de wandeling hebben we het water weer opgezocht en zijn we heerlijk gaan zwemmen.
Toen we eindelijk afgekoeld waren kwamen we er achter dat we dezelfde route weer terug mochten lopen. Beetje jammer;).

Na de zondag komt de maandag weer, onze eerste schooldag na een week 'vakantie'.
Een van de leerkrachten was ziek waardoor we vandaag voor de klas moesten. Ook wel eens gezellig.

Dinsdag moesten we echt verder in het kantoor, want hier zijn we alle boeken in de boekenkast aan het sorteren en uitzoeken.
Ook hebben we een begin gemaakt aan de database die de leerkrachten nu zelf moeten gaan gebruiken.
De materialen voor de engelse lessen hebben we vandaag klaar gemaakt voor gebruik.

De rest van de week zijn we nog druk bezig geweest met onze 'bibliotheek'.
Ook hebben we hier en daar nog geholpen met lesgeven in de klassen en met hebben we geobserveerd in de klas voor de blinde kinderen. Hier hadden we namelijk nog niet de tijd voor gehad. Dit was erg leuk.

Wat ons opvalt is dat leerkrachten het nog moeilijk vinden om te reageren op negatief gedrag van de kinderen. Dit is een stukje cultuur, omdat leerkrachten de kinderen liever niet verdrietig zien. Daarom geven ze de kinderen vaak hun zin als ze huilen of gaan hier niet op de juiste manier mee om vinden wij.
Wij proberen de leerkrachten zo veel mogelijk het goede voorbeeld te geven. Zo zien ze dat er wel degelijk aanpakken zijn die helpen.
We hopen dat ze dit zelf ook gaan toepassen. Ieder kind is immers anders en heeft een andere begeleiding nodig.

Verder gaat het hier nog steeds hartstikke goed. We zijn vaak best wel moe na een indrukwekkende schooldag. We proberen regelmatig ook wat te ontspannen door een filmpje te kijken (we wonen niet voor niks in een filmproductie- kantoortje; genoeg dvd spelers dus!)of een boek te lezen. Lekker dat hier ook de tijd en ruimte voor is:)

O ja, wat we ook nog hebben gedaan in de vakantie is GROTE opruiming gehouden op het strand voor onze school. De mensen zijn hier gewend rommel op het strand te gooien, hier gingen onze oortjes wel even van klapperen. Met het motto: 'Geen stank en jullie willen toch zeker niet nog een dag in de brandende zon tussen de beschimmelde rommel doorbrengen!' gingen haast alle leerkrachten op donderdagmorgen aan de slag met ons. We willen het graag zo houden. We hebben een sponsor gevonden voor drie grote vuilnisbakken die we nu gebruiken.
Nu kunnen we weer lekker genieten van de strand en de zee als uitzicht! Heerlijk toch?!

Vanaf deze week zijn we ook druk bezig met de materialen die we willen aanschaffen van het geld dat is ingezameld door Basisschool Maria in Oirlo. Dit is dus druk in ontwikkeling en we houden jullie op de hoogte!

Heel veel groetjes van de kinderen van de school hier,
heel veel groetjes en kusjes van ons!

Liefs Eefje en Sanne
Ps. Nog maar een klein maandje.. :(

• 17 Juli 2008 - 05:51

Truus:

He lieve Sanne en Eefje,
    Wat een geweldig leuk berichtje en die foto's super!!
    Jullie genieten er zelf ook van om die lieve kindertjes te kunnen helpen, ik ben trots op jullie!!!! Nog anderhalve week en dan is jullie vrijwilligerswerk op Kiribati al weer voorbij, geniet er nog van!!
    Liefs en dikke knoevel uut Oeldere, xxxx mam xxxx

• 17 Juli 2008 - 10:34

Anke:

Hey girls,

Nice pictures!
    Echt wel super wat jullie daar mogen doen met de kinders! En wat een geweldige natuur! Geniet er nog maar van, hier in Nederland is het nog steeds prutweer!
    Eergisteren Marlies opgehaald van schiphol, it's almost your turn! Oei spannend!
    Liefs van Ank

• 17 Juli 2008 - 14:33

Anja:

Heej lieverds,
    Wat een supergeweldig bericht en fantastische fotos!!Wat geweldig dat jullie zoveel kennis over kunnen dragen aan kinderen en leerkrachten op kiribati.Superieur meiden!!!!!Geniet ze nog.
    Liefs, kus Anja

• 17 Juli 2008 - 16:12

Fam. Peeters:

Hallo meiden,
    alles goed daar?
    wij zitten nu in Las Vegas, echt prachtig hier.
    het is hier tussen de 40 en 50 graden.
    zaterdag rijden we richting San Fransisco.
    Geniet er nog van!

liefs, Monique, Marc, Tessa, Marlou, Nick & Sanne.

• 17 Juli 2008 - 19:20

Leonie:

He die meiden,
    wat een geweldig berichtje weer, en die foto's zijn ook super mooi om te zien. Jullie hebben het er echt na de zin, het is toch prachtig om iets te kunnen te betekenen voor de kinderen. Helaas zit het er bijna voor jullie op in Kiribati, en dan op naar het laatste deel van jullie reis. Geniet er nog van en tot het volgende bericht.

Groetjes uit Venray.

• 17 Juli 2008 - 19:40

Ricky:

Wat een fantastich werk doen jullie zeg..echt geweldig..goed bezig meiden ..enne...prachtige foto's zeg....
    groete uut oeffelt

• 18 Juli 2008 - 08:35

Steffie :

Heej meiskes,
    Leuk om weer iets van jullie te horen! En mooie foto's zeg...geweldig wat jullie daar allemaal doen zeg!
    Nou meiden, tot snel he!
    Groetjes Steffie

• 18 Juli 2008 - 09:02

Chris:

intersting pics !
    you ll come to heaven, anytime !

Cheers !

• 18 Juli 2008 - 14:54

Camillia:

Eej lieve meiden!!
    Wou wat geweldig wat jullie allemaal doen, wel echt gewardeerd werk lijkt me!! ook julie: het strand schoon actie, erg goed! En wat een lieve foto`s zeg, geweldig met die kindjes werken.
    Geniet van de laaste maand.

Kuss Camillia

• 19 Juli 2008 - 12:04

Tante Diny:

Sanne,
    Bedankt voor jou kaart.
    Leuke foto's en mooie verhalen.
    We volgen jullie nog steeds.
    Nog enkele weken en jullie komen dan weer terug in ons regenland.
    Nog veel plezier en tot weer ziens. Tante Diny en ome toon.

• 19 Juli 2008 - 14:59

Danielle:

Oooh wat is t mooi daar!! Supermooie foto's weer!! Wat n plaatje, 3 drie poserende kinderen!! En die foto van Sanne en dr kokos ook! Leukleuk!! Mooi verhaal ook weer, goed werk meiden!! Ga zo door.. en tot snel!! :) Want ik ben toch blij da jullie nog maar n maandje hebben ;)
    Kus, Danielle!!

• 20 Juli 2008 - 05:45

Neef Jeroen:

heej dames,
    Schonne dinge daar man hihi grappige kiender, loat ow nie teveel biete door die kleine schurkjes he hihi, bietje oplette doar. Tuurlik heb ik overal dvd's van bewaard dus di kieke we enne kier same

xxxxx mej

• 20 Juli 2008 - 16:46

Marlou:

heej meiden
    super wat jullie daar doen! mooie foto's en schattige kinderen hihi nog een aantal weken en dan zitte jullie alweer in nederland met dit vieze weer(weer de hele dag geregent vandaag)dus bereid je maar voor! tot snel... Groetjes Marlou

• 21 Juli 2008 - 08:36

Bas Don:

Hallo Eefje en Sanne,

Wat een indukwekkende foto's!!! Jullie moeten toch onderhand overlopen van al die belevenissen?
    Tot over een aantal weken, Dat zal toch een zware landing worden in het kleine o zo vertrouwde Nederland.
    groetjes Bas

• 23 Juli 2008 - 09:10

Diny:

Hé megjes,
    Geweldig zo'n schattige kindjes die jullie wat moge leren en wat een mooie prachtige natuur.Om jaloers op te worden.Geniet nog met volle teugen van alles.
    Groetjes Coxsjes oet Caséle