VIETNAM! - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van Eefje en Sanne - WaarBenJij.nu VIETNAM! - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van Eefje en Sanne - WaarBenJij.nu

VIETNAM!

Door: Eefje & Sanne

Blijf op de hoogte en volg Eefje en Sanne

26 Februari 2008 | Vietnam, Hoi An

Hallo lieve allemaal!

Daar zijn we dan weer, dit keer vanuit Vietnam.. ons derde land alweer! Het reizen gaat ons dus erg goed af. Het gaat met ons nog steeds heel erg goed. We missen jullie allemaal wel al een klein beetje.. maar we kunnen ons nog perfect redden hier!

Laos..
Smiley's bar zouden we in ons vorig verhaal uit gaan proberen.. het is genieten daar! Vandaar ook dat we nog een avond of 3 onze favo bar hebben opgezocht. Smiley is een buitenbar, met 2 grote kampvuren waar dan iedereen omheen danst! Hier waren ook prima buckets in alle smaken te verkrijgen.. en een happy shake was het handelsmerk van de bar.. wat het precies is leggen we nog wel uit! hihi.. we hebben er in ieder geval samen eentje geprobeerd. (tja.. dat is ook cultuursnuiven he!)
Met een hele leuke groep jongens (op de een of andere manier ontmoeten we alleen maar mannen!) dus een aantal geweldige dagen gehad.
Met hen ook het tuben gedaan wat echt leuk was. Op een band (beetje jammer dat Sanne's band na 1 meter al kapot was.. we moesten dus een band delen!)lekker relax de rivier afdrijven met pitstops bij alle kroegjes. Hier had je dan barretjes met kampvuur, eten en drinken en een heel grote (en hoge!) schommel boven de rivier. Als je ooit in Vang Vieng komt is dit echt een must do!

Ook hebben we op een middag climbing uitgeprobeerd. Met een gids kon je dan verschillende rotswanden beklimmen. Een beetje spannend nog in het begin want je moest elkaar vieren.. dus je moet even vertrouwen opbouwen. Maar na de eerste climb kwamen we toch al een heel eind richting het eindpunt. We hebben beide 4 climbs gedaan en iedere climb was weer een niveau moeilijker. Heel erg leuk om iets actiefs te doen! Het leukste was nog wel dat het in de echt natuur was.. heel anders dan op een muur in een hal in Nederland. Dit was nog beginnersniveau, misschien dat we ergens wel weer een moeilijkere rots kunnen vinden..

Ook hebben we een middag scooters gehuurd (lees: de mannen hebben scooters gehuurd want wij durfden niet te rijden op een scooter zonder automaat!) en zijn naar de rotsen gereden. Hier kon je zonder gids de rots in met een lamp op je hoofd!! Erg indrukwekkend om dit van binnen te zien. We hebben nog even gediscussierd over hoe het ook weer zat met de stalagtieten en stalagmieten, maar zijn er toch uit gekomen! Een heel leuke middag met weer lekker wat avontuur!

Vanuit Vang Vieng de nachttrein genomen naar Vietnam.. Da Nang. We hadden begrepen dat deze reis 12 uur zou duren.. helaas 23 uur in een kleine coupe van de trein doorgebracht!! Gelukkig kwamen er af en toe conducteurs met ons kletsen (ook alleen maar omdat ze een souvenier.. ring, horloge, camera.. wilden krijgen!) wat een beetje afleiding gaf. We hebben dan maar ook flink veel geslapen.
Aangekomen in Da Nang een motortaxi genomen naar Hoi An. Jaja, met backpack en al op de motor! Nu hebben we toch wel haast alle mogelijkheden van vervoer gehad!!
Hoi An is een heel leuk stadje. In de Koloniale tijd is Hoi An een Kolonie geweest van Frankrijk wat je nog terug kan zien in bepaalde gebouwen. Verder toch ook erg aangepast aan het toerisme.
Dit heeft natuurlijk veel nadelen voor de cultuur en natuur, maar ook een groot voordeel voor ons: de tailor-shops!! Dit zijn kledingwinkeltjes waar ze alles op maat voor je kunnen maken. Daar waren wij dan wel weer gevoelig voor.. dus we hebben de eerste dagen flink geshopt! Winterjassen, galajurken, zomerjurkjes, tops, een pak en een rok moeten dus weer meegesleept worden in onze backpack! Het is allemaal super mooi geworden. Je kan precies aangeven hoe je iets wilt hebben, in welke stof en stijl. Erg verslavend!
Na het shoppen kwamen we tot bezinning.. we wilden toch ook nog graag wat zien van de natuur hier! We hebben een dagtrip gedaan naar My Son, wat betekent mooie berg. My Son bestaat uit verschillende torens en tempels die onderling verbonden zijn door ontwerpen van rode baksteen (bruggen en paden). Deze gebouwen zijn zo belangrijk omdat ze zijn gebouwd als woonplaats voor de goden, met name Shiva vanuit het Hindoestaanse heiligdom. Erg indrukwekkend om te zien.. je moet je de tempels voorstellen als gebouwen gemaakt van steen en klei en verschillende vormen. (niet te vergelijken met tempels in Thailand)

..Helaas kunnen we even geen foto's plaatsen van deze tempels doordat ons kaartje is geblokkeerd, dit moeten we dus even zien op te lossen..

Ook gaan we morgen naar de Marble Mountains. Van horen zeggen moet dit ook zeer de moeite waard zijn om te bezoeken. We hebben een privegids kunnen bemachtigen die we hebben leren kennen in een klein gezellig cafetje in onze straat. Zijn naam is Viet. Viet kan heel goed engels spreken doordat hij de kans heeft gekregen een goede opleiding te volgen. Voor ons heel leuk omdat hij ons verschillende dingen kon vertellen over de Vietnamese cultuur en we zo verschillen kunnen bespreken tussen westerse landen en hier. Hij heeft ons verteld over de schoolsystemen hier.. pas sinds 6 maanden is er een wet die zegt dat kinderen verplicht naar de basisschool moeten. De overheid betaald dit pas sinds kort. Ook vertelde hij over hoe rijst groeit en wat de beste omstandigheden zijn om rijst te verbouwen. Op dit moment is rijst de belangrijste markt voor Vietnam. (raar, want in Nederland eten we best veel rijst.. en we wisten niet eens hoe rijst groeit!!) We hebben hier al heel veel rijstvelden gezien lang de spoorweg en langs de kant van de weg. Super mooi. Hij vertelde ons ook dat de humor in Vietnam een beetje provocerend is. Ze houden er van om anderen bijvoorbeeld tijdens een spelletje te kleineren als grap. Toen wij met hem een spelletje pool gingen spelen kregen we dus lekker veel flauwe opmerken naar onze hoofd geslingerd!! We hebben maar leuk meegedaan.. hihi..
De eerste avond dat we hen hadden ontmoet hebben we een klein priveconcert gehad op de gitaar, met zang van Viet. Super gezellig en sfeervol om samen Engelse, Vietnamese en Nederlandse liedjes te zingen.

Gisteren met Viet, zijn zus Nha (van wie de kroeg is.. pas 24 jaar oud!) en een oude man uit Australie naar een nightclub geweest. Was wel aardig, maar te veel boemboem muziek en te weinig mensen aanwezig! Daarom gaan we vanavond maar eens een karaoke bar uitproberen!
We zullen zien..

We zijn van plan om donderdag of vrijdag verder naar het zuiden te vertrekken. Owja.. we wilden het eigenlijk niet zeggen maar het is hier maar 13 graden!! Aiiii.. beetje jammer! Al drie dagen zijn we strontverkouden.. we waren gisteren dus zeer blij toen we het zonnetje zagen. Meteen is het dan ook echt super warm dus maar gelijk naar het strand vertrokken. Heeerlijk, super mooi en schoon strand. Palmboompjes, ligbedjes, hoge golven en ook veel mensen die aan je kop komen zeuren om dingen te kopen! We kunnen ze al steeds sneller van ons afschudden.. haha..
Hopen dus dat morgen wel weer het zonnetje doorbreekt.

Balen van de foto's want we hebben weer wat beauty's.. we proberen het probleempje zo snel mogelijk op te lossen zodat jullie mee kunnen genieten van het moois wat we hier allemaal zien.

Hoe gaat het met jullie allemaal? We vinden het geweldig dat we op de hoogte worden gehouden van alle wilde verhalen daar! Meiden.. stuur eens even een mail met wat spannende dingen ok?? haha!

Korfbalsters... winnen zondag! (dit is dus meteen een oproep voor de supporters.. zondag allemaal naar het tweede gaan kijken!)

Heeel veel liefs, kusjes, groetjes, knuffeltjes en snottertjes van deze twee prachtig gekleedde meiden vanuit Verweggistan!

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

• 26 Februari 2008 - 10:28

Truus:

Yes eindelijk weer een berichtje van jullie, waren we wel weer aan toe hoor!
    Jullie hebben maar een supertijd daarin Verweggistan! Kan het toch niet laten te vertellen dat het hier zondag 17 graden was(hihi). Maar ja nu regen!(ba) Benieuwd naar jullie foto's maar die houden we nog tegoed.
    Heel veel liefs mam

• 26 Februari 2008 - 11:16

Ricky:

heeey Sanne en eefje,
    wat geweldig om weer es wat te horen(lezen)Ja ja ook ik ga vanmiddag een reisje boeken ....ik kon het niet meer laten... Het werkt echt aanstekelijk als je steeds reisverhalen leest.
    Maar zo avontuurlijk als bij jullie zal het met ons niet gaan...haha..Fijn dat het steeds zo goed gaat met jullie..(behalve de snot)maar dat komt ook weer goed. Ik wacht met spanning op de foto's en wens jullie nog veel reisvermaak...
    groetjes liefs Ricky

• 26 Februari 2008 - 11:39

Anja :

He megjes, het is weer geweldig allemaal!!Ben erg benieuwd naar de fotos.

• 26 Februari 2008 - 11:41

Anja :

Ik was nog niet klaar met mijn reactie,maar duwde per ingeluk op het verkeerde knopje.Heel veel schik nog, en Sanne pas op dat je niet verdwaald!!!
    Knuffelke van Anja

• 26 Februari 2008 - 12:47

Tom:

Hey meiden,
    Mooi om te horen dat het nog allemaal goed gaat. Ik ben wel benieuwd na de foto's. Nog kei veel plezier!!!!
    Groetjes uit casele xx Tom

• 26 Februari 2008 - 15:06

Steffie :

Hey meiskes,

Echt leuk om weer iets van jullie te horen zeg....weer flink wat leuke dingen meegemaakt!
    Ben nu erg benieuwd naar de foto's.
    Ik zal het eens in de groep gooien dat we een mega mail gaan sturen met alle verhalen hahaha.
    Nog veel plezier.

Groetjes Steffie

• 26 Februari 2008 - 15:16

Stan En Tom:

psv 4- de Graafschap 1-
    Ik heb gewonnen met 12-0 Naatan is weer beter.
    hoe gaat het met jullie?
    stan en tom en guus en naatan
    op de sgool gaat het goed.
    sgool is leuk.
    Ibrahim Affelay is goed en hij is neergelegd op de grond. wekregen een penalty en die zat en Timmie simons scoorde.

• 26 Februari 2008 - 16:51

Roy:

Heeeey Sanne en Eefje!

Wat een tof verhaal!!!:D
    En echt super dat julie het daar zo leuk hebben!
    Nog 6 maanden te gaan!

liefs xx(L)! Roy

• 26 Februari 2008 - 17:08

Anke W:

Ha meiden!
    joepie, een berichtje! Wat een mazzelpikken zijn jullie toch ook om daar te zitten, en ik maar werken! Gelukkig tot over een paar weekjes! Ben wel benieuwd naar jullie op maat gemaakte kleding hoor! En natuurlijk ook naar de foto's, hoop dat het probleempje met het kaartje snel opgelost is!
    Veel plezier nog met Viet en alle andere kels daar. Zondag hebben wij (t eerst) nog een beslissingswedstrijd om in de overgangsklasse te blijven. Super spannend dus! De wedstrijd is om 12 uur. Ben je ook weer op de hoogte Sanne!
    Oh ja, en Sanne dat verdwalen maar even niet meer doen nee. Eefje hou dr goed in de gaten he, oke? ;-)
    Daag lieve megjes, veel plzier in het zuiden van Vietnam!

xx Anke

• 26 Februari 2008 - 19:05

Leonie:

he he eindelijk weer een berichtje,
    lang op moeten wachten.
    fijn om te horen dat alles goed gaat met jullie en hier in het mooie venray gaat ook alles goed.
    ga lekker verder met jullie supertijd en trektocht,

lieve groetjes van ons

• 27 Februari 2008 - 08:34

Fleur:

Hey lieve humkes!!

Juuj..!! ben zo blij dat ik mijn mailbox open en weer een berichtje van jullie zie!!
    Zo te zien gaat het shoppen daar in drievoud door! Als jullie terug komen verwacht ik wel dat jullie in gala kleding op het vliegveld aankomen, dat snap je..haha

Schatjes, nog heel, heel veel plezier lieve mannenmagneten!

Kus Fleur

• 27 Februari 2008 - 15:37

Camillia:

Eej Eefje en Sanne.

Dus ook nog lekker aan het shoppen daar, nou ik geef jullie groot gelijk, haha! (had ook niet anders verwacht van jullie)
    maar ook nog veel anders beleefd lees ik wel weer... Spannend dat klimmen.

Kijk uit naar de foto`s ben erg benieuwd.

Kussiess Camillia

• 27 Februari 2008 - 16:06

Chanellie:

Hoi Eef en Sanne,
    Geweldig om weer nieuws van jullie te ontvangen!
    We krijgen toch een beetje heimwee naar verschillende culturen.Het fijnste is om te horen dat jullie het goed maken.
    Liefs chanellie!

• 27 Februari 2008 - 16:36

Peter:

Ha girls, geweldige verhalen! Willen jullie volgende keer iets sneller iets vertellen, ik kijk er elke keer weer naar uit!! Veul schik, veeeeeeel liefs, Peter

• 28 Februari 2008 - 01:49

Sanne:

ja ja ja.. we zijn hier natuurlijk heel druk met het een en ander!! haha.. we zullen het volgende verhaaltje wat eerder publiceren! Kusjes

• 28 Februari 2008 - 13:32

Marlou:

Heej sanne, ik ben blij dat het daar zo goed bevalt en hoop dat de volgende fotos er weer snel op komen. Ik wou fftjes tege jou zegge dat wij met de B1 naar het NK mogen!!woehoewww op 8 maart dus duim maar fftjes voor ons als je eraan denkt! dikke kus van marlou

• 29 Februari 2008 - 01:15

Maria Futerfas:

Ik vraag me af hoe jullie al die spullen mee kunnen slepen gedurende een half jaar! Of geven jullie spullen mee naar nederland wanneer de ouders van Sanne kommen?

Liefs

Maria

• 16 Maart 2008 - 07:29

Jos En Greetje:

fijn dat jullie je vermaken het is hier een snertweer we zitten te kaarten in verband met de verbouwing hebben we de tuin leeggehaald en de schuur weghaald en een hoop troep weggehaald groetjes jos en greetje