wat een indrukken weer.. - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Eefje en Sanne - WaarBenJij.nu wat een indrukken weer.. - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Eefje en Sanne - WaarBenJij.nu

wat een indrukken weer..

Door: Eefje & Sanne

Blijf op de hoogte en volg Eefje en Sanne

18 Maart 2008 | Cambodja, Phnom-Penh

Dag allemaal,

nu we het toch hebben gehad over die spectaculaire luchtballonvaart en onze Ankor-plannen weer even een update van onze ervaringen...

Om met de luchtballon te beginnen.. die viel stiekem een klein beetje tegen! We waren al voorbereid doordat we hoorden van anderen dat deze ballon niet vliegt, maar alleen naar boven en beneden gaat en dus vast zit met touwen en kabels. Beeeeetje jammer. Evengoed toch een leuk tochtje en een mooi overview over Ankor Wat.
We hebben twee dagen de tijd genomen om Ankor Wat te gaan bezichtigen. De eerste dag redelijk laat (12 uur) begonnen aan onze culturele tocht. Op deze dag hebben we Ankor Wat gezien; indrukwekkend groot en adembenemend mooi. Hier hebben we dus ook even de tijd voor genomen. Ook hebben we Ankor Thom gezien. Ankor Thom is een gebied waar meerdere tempels staan. De mooiste hiervan was een tempel waarin allemaal gezichten verborgen zitten die je stuk voor stuk lijken aan te kijken. Je moet je voorstellen dat je rondloopt op een plek waar alles groter is dan jij en er dan ook nog eens ogen op je gericht zijn. Vreemd gevoel, maar super mooi om te zien. De andere tempels waren ook leuk om te zien, helaas waren sommigen in reconstructie. Mooie kiekjes kunnen schieten en een zeer aardige tuktukker.

's avonds zijn we even naar de kroeg gegaan. Hier hebben we pool gespeeld met twee Nederlandse mannen en twee onbekende mannen uit Canada. We komen steeds dichter bij de overwinning! Meestal spelen we in teams dus spelen we tegen elkaar. Gelukkig wint er dan in ieder geval altijd 1 van ons 2tjes!!
Erg gezellig maar rekening moeten houden met de tijd omdat we om 5 uur zonsopgang wilden gaan bekijken op Ankor Wat. Helaas niet gelukt.. we waren wel op tijd thuis maar raakten in bed verzeild in een diepgaand gesprek. Diepgaand qua stof maar ook diepgaans qua tijd! 4 uur dus toch maar weltrusten gezegt tegen elkaar en nog een uurtje kunnen ronken.
Zonsopgang was genieten/gweldig mooi. Daarna koffie gedronken om echt goed wakker te worden en de rest van de tempels bekeken. Ta Prohm heeft ons super erg aangesproken doordat deze tempel helemaal 1 is met de natuur. Er groeien hier zoveel mooie bomen met lange wortels die overal doorheen slingeren. Zo dus ook door deze tempel. Boven op de tempel staat bijvoorbeeld een boom, de wortels dringen binnen in de tempel en groeien er sierlijk langs op. Op bepaalde plekken is de tempel zelfs aan de kant gestoten door de boom en liggen brokstukken overal. Voor degene die de film Thumbraider heeft gezien.. deze is hier opgenomen. De andere tempels waren mooi, maar tegelijkertijd ook een soort van aftreksel van deze 3 geweldige tempels. Ook waren we best heel moe en hadden we nie meer zo veel energie om een uur per tempel uit te trekken! Om 13.00 zijn we dan ook weer richting gueshouse gegaan om een hapje te eten.

Oooh deze dag hebben we toch zo iets geweldigs gedaan.. wij zaten te lunchen (friet met cheeseburger.. lekker westers een keer!) aan straat zeg maar in een restaurantje. Komen er drie geweldig mooie, zeer arme jongetjes vragen of ze ons blikje cola wat leeg is mogen hebben. Natuurlijk..! Vervolgens drinken ze hier de laatste druppetjes uit.. mega dorstig! Dus wij een blikje cola gekocht en ze op een stoeltje gezet. Een lekker bord frietjes voor ze besteld want ze zagen er echt hongerig uit.. je had die gezichtjes moeten zien! Een kindje had blaren op zijn voeten omdat hij geen schoeisel had en de straat overdag mega heet is hier. Een ander kindje, dat niet kon praten, had kapotte slippers en de laatste had nog redelijke slippers waar op te lopen valt. Na het etensfeestje hebben we ze dus meegenomen naar een winkeltje en daar voor 30 dollar fatsoenlijke sandalen voor ze gekocht.. je had ze moeten zien! zoooo dankbaar. Echt geweldig.. ze gingen rondrennen en huppelen en lieten zien in de lucht dat ze nu ook konden voetballen!! We voelden ons helemaal geweldig na dit alles!

Vanuit Siem Raep de dag daarna richting Phnom Penh vertrokken. 7 uurtjes in de bus was wel te doen. Gisteravond dus lekker vroeg naar bed gegaan om weer even bij te slapen. We hadden een zeer leuk tapas-restaurantje gevonden. Hier lekker op chique zitten smullen. Onze kleren pasten het minst in dit plaatje! :) Gelukkig kunnen we best lief lachen en bereik je daar ook al heel wat mee hier! hihi..
Gister ook een massage gehad die wat aan de harde kant was.. cq beide spierpijn vandaag! Zo hoort een echt goede thaise massage te zijn! haha.

Vanmorgen met het ontbijt tegen een Nederlandse jongen aan gelopen. Hugo is de naam. Hij heeft ons meteen mee op sleeptouw genomen. Met zijn 3tjes zijn we naar het nationaal museum geweest. (deed ons niet echt veel doordat hier beeldende kunst was te vinden. Deze beelden stonden niet echt mooi opgesteld en doordat je hier overal mooie beelden ziet niet echt veel toevoegend..) Ook zijn we naar Tuol Sleng geweest. Dit is de plaats (nu museum) waar de Rode Khmer zijn gevangende martelde en vermoorde. In het museum zijn duizenden foto's van alle slachtoffers van de Rode Khmer .. dit zijn een soort van pasfoto's. Van sommigen zijn zelfs foto's gemaakt van na de marteling. Ook zijn in dit gebouw schedels waaraan te zien is hoe mensen in deze tijd om zijn gebracht.

Hier rondlopend voelden we ons echt misselijk en ongemakkelijk. Geen zin om te praten. Verschrikkelijk hoe mensen hier zijn gemarteld zonder reden. Iets wat je moet zien om dit gevoel te kunnen snappen. Verschrikkelijk.

Morgen gaan we naar de Killingfields.. we zijn zeer benieuwd welke indrukken dit ons gaat geven na het zien van dit alles.

Waarschijnlijk vertrekken we overmorgen naar Bangkok om zo weer door te gaan naar de eilanden van Thailand in het zuiden. Hoe en wat weten we nog niet helemaal.. maar wat we wel weten is dat we toe zijn aan het strand! We moeten natuurlijk wel al een kleurtje hebben voordat de family op visite komt!

Zometeen met Hugo een hapje eten en misschien nog even kijken of er ook in Phnom Penh leuke kroegjes te vinden zijn.

Geniet van de foto's.. een hele dikke knuffel van ons!

• 18 Maart 2008 - 12:09

Truus:

He Sanne en Eefje,
    leuk-leuk-leuk weer nieuws van jullie.
    Geweldige verhalen en de foto's zullen wel onderweg zijn.
    Sanne vanmorgen viel je pasje van het duikbrevet hier in de brievenbus. Als we dit mee moeten brengen horen we het nog wel! Have fun!!!!!!!!!
    Dikke kus (mama) Truus xxxxxxxxxxxxx

• 18 Maart 2008 - 12:10

Anja:

Schatties.....
    Dat lieve lachje kennen wij ook hoor!!!!
    Och ja, het is nou natuurlijk wel superhandig!!
    Het berichtje was weer geweldig!
    Liefs uut Oeldere.

• 18 Maart 2008 - 12:22

Sanne:

dag dag lieve lieverds..

helaas, de foto's komen morgen. Duurt ons allemaal te lang hier, internet werkt niet echt optimaal! We hebben ook super honger dus gaan hier morgen even de tijd voor uittrekken.. spannend he ;)!!

Dikke kus van ons.. en tot morgen maar weer xxx

p.s pasje duikbrevet hoeft niet omdat ik een certificaat heb en nu in de computer sta. Dan kan ik 'm ook niet kwijt raken!

• 18 Maart 2008 - 12:22

xxx royxx

• 18 Maart 2008 - 16:20

Steffie :

Hej meisjes,
    Superleuk zeg om weer wat van jullie te horen, jullie hebben de afgelopen dagen weer flink wat meegemaakt. Leuk om op de hoogte te blijven.
    Ben erg benieuwd naar de foto's.
    Groetjes Steffie

• 18 Maart 2008 - 16:30

Rita:

Eef, ook jouw pasje is gearriveerd; neem aan dat dat ook niet meegegeven hoeft te worden. x, mam

• 18 Maart 2008 - 18:34

Leonie:

dag die meiden,

leuk om te lezen wat jullie kunnen betekenen voor die kinderen. Jammer dat de ballonvaart tegen viel, maar ik heb toch lekker gezwaaid naar jullie. Sanne hopelijk gaat het nu een beetje met je arm en rug (mama truus heeft het verteld) zorg goed voor jullie zelf. Veel plezier nog daarzo en tot de volgende keer.

liefs leonie

• 18 Maart 2008 - 21:34

Anke:

Haaa!
    Fijn dat jullie zo trouw schrijven! En wat hebben jullie weer veel gedaan en gezien, super! Ik kan niet wachten om te komen en om een weekje samen met jullie te genieten, veel te zien, lekker aan het strand te liggen en lekker samen te eten! Het is het eerste waar Cindy en ik aan denken als we elkaar zien volgens mij (ik iig wel!). Heerlijk toch! Maar eerst nog even verder juffen. Soms vertel ik de kinders spontaan over jullie reis als ik me voorstel, dat vinden ze toch wel stoer en dan kan ik tenminste weer ff over mijn zusje praten en aan haar denken!
    Verder is hier alles goed.
    Wat raar daar in Tuol Sleng, lijkt me ook erg akelig. Over de Killingfields horen we volgende keer wel weer! Overmorgen alweer naar Thailand dus. De eilanden in het zuiden moeten ook super zijn (check mailtje van Martine voor de hotspots).
    Dames take care!!!!!
    Heeeele dikke knoevel
    Ank

• 19 Maart 2008 - 09:49

Camillia:

Eej lieve meiden!!

Heerlijk om jullie verhaal te lezen! Meteen nog maar eens de mooie foto`s bekeken... (steek van jaloezie, haha)

Hele dikke knuffel Camillia

• 19 Maart 2008 - 16:19

Anke:

Joepiedepoepie!
    I love the pictures!
    xx

• 19 Maart 2008 - 17:56

Willeke:

SUPER!!! Wat is het mooi daar!!!
    En kids met die nieuwe sandaaltjes, te lief gewoon!!!
    Liefs Flippel

• 20 Maart 2008 - 13:16

Stephanie:

idd weer een mooi verhaal met mooie fotos! kei leuk dat jullie ons zo goed op de hoogte houden:)

Liefs (K) Stephanie

• 21 Maart 2008 - 21:31

Diny:

Ha Eef en Sanne,
    Wat een indrukken allemaal,ik krijg een apart gevoel als ik die mooie foto's zie ,ook de zonsopgang geweldig.Wat een idee en lief van jullie om sandalen te kopen
    Sanne misschien heb je het al gehoord ,we zijn weer oma en opa geworden van een mooi lief kereltje Marton.Gerrie en Tünde zijn heel blij en gelukkig.Wij natuurlijk ook. Geniet van alle indrukken van deze geweldige mooie reis en wij blijven jullie volgen

Groetjes Coxsjes oet Caséle

• 22 Maart 2008 - 18:53

Peter:

Ha Sanne en Eefje, GEWELDIG om te lezen/zien hoe het jullie vergaat. Vanochtend pas ontdekt dat er met Pasen 1 stoel minder nodig is! Dachten dat Sanne er gewoon bij zou zijn. Maar goed, we drinken er morgen met de hele familie wel 1 op jullie geluk en gezondheid!! Good luck! Peter

• 23 Maart 2008 - 11:28

Anke Cq Hansje:

daaag lieve meiden!
    heeerlijke verhalen, heeerlijk foto's en uhm....jullie zijn al redelijk bruin neem me niet kwalijk;)!!
    fijn om te horen dat alles weer goed gaat na het nare incident woh!
    geniet geniet geniet lieve vriendinnetjes!
    dikke kus anke.

• 23 Maart 2008 - 12:57

Kim:

Heey sanne en eefje!!
    Wat leuk om die verhalen van jullie te lezen.. jullie maken wat moois mee daaro!!!
    hahah wel lief van jullie van die sandalen!! Nou meiden geniet er nog volop van.. en ik zal jullie zerkz volgen!!
    Zo op naar merlinpop,we zullen er ennuh op ow drinke sanne.. hihi
    doei doei xxx Kimmetje

• 24 Maart 2008 - 16:11

Tomas V/d Groes:

hahahah wat een kleine wereld.. ik zag sanne op msn met d'r naam, ik denk ik kijk effe.. wie zie ik.. onze oude jabba-taximan met zijn rare fiets zie foto "P1220128" in Bangkok !!! hahah have fun u 2..

• 25 Maart 2008 - 02:10

Sanne En Eefje:

Hey allemaal,

terwijl Eef het bed uit aan het rollen is omdat ze natuurlijk even een sms naar Bram terug moest sturen kom ik jullie even vertrellen dat we vanavond weer een verhaaltje komen typen. Echt, het is hier zooo mooi en gezellig dat we er gewoon eigenlijk niet aan toe komen. Als we het nu beloven moeten we er dus wel even tijd voor maken.. en dat moet ook zeker gebeuren want we willen deze geweldige plek ook weer graag met jullie delen. Dus.. klaar voor een ontbijtje zometeen, dan een ochtendduik in de zee en dan waarschijnlijk een potje poker met ons groepje hier! Klinkt goed he!

Tot vanavond..
    kusjes Eefje en Sanne

p.s Tomas.. hoe genieten is dat! Heb/had je ook een site?
    Diny.. gefeliciteerd! Ik had het nieuws al vernomen ja, geweldig toch! Geniet maar lekker van de twee kleine mannetjes!

• 25 Maart 2008 - 06:41

Truus:

ja ja Sanne, beloofd is beloofd!!
    Ga zo met Anja winkelen,nieuwe kleren kopen voor Thailand en als we terug zijn meteen naar je berichtje en foto's kijken.
    Fijne dag, liefs xxxxxxxmam