Van koeien melken naar kokosmelk op Mana Island - Reisverslag uit Suva, Fiji van Eefje en Sanne - WaarBenJij.nu Van koeien melken naar kokosmelk op Mana Island - Reisverslag uit Suva, Fiji van Eefje en Sanne - WaarBenJij.nu

Van koeien melken naar kokosmelk op Mana Island

Door: Eefje & Sanne

Blijf op de hoogte en volg Eefje en Sanne

30 Juni 2008 | Fiji, Suva

Een korte uitleg zijn we jullie misschien wel verplicht... :) Tegen alle verwachtingen van Fiji in, was er nergens op het eiland waar wij verbleven internet te vinden dat werkte. Ook was het beltegoed was onder nul.

Zet je dus schrap voor het verhaal over onze avonturen de afgelopen twee weken!!

Aangekomen in Hikurangi Nieuw Zeeland hebben we ons gestort op het koeienmelken bij Jeroen op de boerderij. (jaja 6 uur op staan!) Na het melken werden twee koeien geinsimineerd waar Eefje erg van heeft genoten! Ondertussen waren Sanne en Jeroen samen op de quad koeien halen uit een wei. Na het alle zware werk was er ook nog even tijd voor een ritje op de quad met zijn vieren. De meiden mochten rijden, wat de mannen af en toe wat kriebels bezorgde. Aan het einde van de dag zaten we heerlijk onder de koeienstront en was een douche erg welkom. Een erg grappige ervaring, ook best wel vies zo af en toe. Het was heel leuk om te zien wat Jeroen allemaal doet voor zijn stage daar. We wilden daarom ook zo veel mogelijk mee maken van zijn werkzaamheden..
We hebben meegewerkt op een boerderij van boer Clim waar een nieuwe melkstal werd gebouwd. Wij mochten een klein vrouwenwerkje doen: buizen afwassen :)!! In de vrije uurtjes hebben we ook nog een hele leuke tijd gehad met Jeroen en Bart. We zijn gaan bowlen. Helaas werden we hartstikke ingemaakt door de boeren. Ook zijn we gaan laserschieten wat we zo leuk vonden dat we dit de dag erna weer een keer zijn gaan doen. Ook hebben we klei geschoten.. wat een kracht zit er in zo een geweer. Wij vonden het wel stoer om dit te doen: we hebben zelfs beiden nog een target geraakt!
Onze laatste wedstrijd van het Nederlands Elftal konden we kijken op een mega breedbeeld televisie.. mwah mwah mwaaaah, dat was het dan. Eigenlijk maar goed ook, we hadden de finale toch moeten missen ;)
's Avonds hebben we maar weer eens een filmpje gepikt.. ondertussen ons vijfde bioscoopbezoek tijdens de reis.
Onze laatste volle dag samen zijn we met de auto van de boer naar een waterval gereden en hebben daar een kleine wandeling gemaakt. Erg gezellig. Toen kwam toch ook weer het afscheid waar Sanne wel stiekem een traantje liet vallen. Het was heel erg leuk; bedankt Jeroen voor de super leuke tijd!

Vanaf Jeroen hebben we met een vriendin van de dochter van de boer mee kunnen rijden naar het vliegveld. Dit was omdat er 's nachts geen bussen rijden. Onze overnachting was dus op het vliegveld. We hebben hier nog lekker kunnen slapen. Om 6 uur ging de wekker voor de vlucht naar de FIJI EILANDEN, joehoee!

Na twee maanden Australie en Nieuw Zeeland zagen we eindelijk weer een HEET zonnetje (zoals we gewend waren in Azie). Zonder enige planning kwamen we aan in Fiji en werden we meteen opgewacht door Vera, een vrouw van een boekingsbureautje. Bij haar hebben we onze trip naar Mana Island geboekt.
We zouden 6 nachten verblijven op Mana Lagoon, klinkt lekker tropisch he;)! Wij verwachtten hier witte stranden, veel hotels en kleine kleurrijke winkeltjes aan een boulevard. Maar.. we belandden echter op een geheel andere plek.
Mana Lagoon was een klein en knus plaatsje op het eiland waar je tussen de locale bevolking sliep. Het gaf ons al snel het gevoel van 'een grote gelukkige familie'. Iedere dag stond hier iets nieuws op het programma en werden we van 's morgens tot 's avonds geentertaind.
We hebben het personeel snel leren kennen, net zoals de ongeveer 25 gasten die hier verbleven.

Onze eerste dag zijn we naar een klein zandeiland geweest waar we hebben gesnorkeld. Dit beviel ons heel erg goed. We hebben hier weer heel veel mooie koralen gezien en veel mooie kleurrijke vissen.
Eens in de drie dagen voerde het personeel een locale dans voor ons op. Dit noemden ze de Meke dans. Iedere keer werd dit in een ander jasje gestoken. Zo hebben we Island night, Polonesian night en Fiji night gehad. Iedere keer begonnen ze met dansen en eindigden ze met een mesdans en een vuurdans op het strand. Leuk dat het personeel dit zelf deed, dus er geen ingehuurde dansers waren. En toch vonden wij het er erg professioneel uit zien, leuk!
Met sommige mensen die we hebben leren kennen zijn we naar een eiland gegaan waar de film 'Castaway' met Tom Hanks is opgenomen. Dit was heel erg herkenbaar waardoor het zeker de moeite waard was hier een kijkje te nemen. We hebben Nilson helaas niet kunnen vinden;)! (voor diegenen die de film kennen)
Weer een andere dag zijn we gaan eilandhoppen met Ruth, Ali en Toby (allemaal uit Engeland). Dit was een zeer geslaagde dag waar we ook eilanden hebben gezien die meer aan onze eerste verwachtingen van de Fiji Eilanden voldeden. Deze andere eilanden waren stuk voor stuk mooi, maar waren vooral heel leuk voor gezinnetjes. Na dit te hebben gezien waren wij dus blij dat wij op Mana eiland tussen de locale bevolking zaten. Ook tegelijkertijd een goed opwarmertje voor Kiribati!
's avonds was er elke dag iets te doen. Ook van omliggende hostels kwamen er iedere avond om spelletjes mee te spelen etcetera. We hebben weer een rijtje nieuwe drankspelletjes leren kennen. Meiden, zet je dus schrap want we staan er op te springen deze spelletjes op jullie uit te proberen als we weer thuis zijn!

We hebben ons bruine kleurtje nu weer een beetje opgehaald en zijn helemaal klaar voor Kiribati waar we volgens ons nog een hele leuke maand gaan beleven.
Wel is de kans op 'weinig' internetmogelijkheid vrij groot, dus we zullen jullie zo snel mogelijk berichten als we de mogelijkheid hebben.

Morgen vliegen we om 12.10 (locale tijd) richting Kiribati en zullen we waarschijnlijk warm onthaald worden door de locale bevolking daar.
Misschien nog een keer naar de MAC voordat we gaan????;)
Vanavond zitten we in een hostel op Nadi samen met Ruth, Ali, Carrie en Karl die we allemaal hebben leren kennen op Mana Lagoon. Erg gezellig.

We gaan straks samen een duik nemen in een modderpoel en even de stad in om wat verzorgingsspulletjes te kopen voor de komende maand.

We hebben er heeeel erg veel zin in!

Bedankt voor al jullie berichtjes..
Mis ons niet al te veel, we zijn nu zo weer thuis!! Oeee, schiphol wordt genieten!

Dikke kus.. xx xx De hoela-meiden

p.s. meiden.. bedankt voor al jullie leuke smsjes. En drinken er hier ook meerdere op jullie! Doordat we nu moeten smsen op beltegoed vanuit Nederland kunnen we niet altijd terug smsen.. maaaar we doen ons best en denken ook veel aan jullie! xx

DAG LIEVE ALLEMAAL

• 30 Juni 2008 - 04:52

Sanne en Eefje,
    Leuk verhaal weer en vanalles meegemaakt, kan het er nog wel allemaal bij in jullie hoofdjes?
    De foto's houden we zeker nog tegoed, had jullie wel willen zien bij de koeien! Een hele fijne tijd gewenst op Kiribati!!
    Liefs en dikke knoevel,
    xxxxxxxx mam xxxxxxxx

• 30 Juni 2008 - 05:09

Truus:

Nice pictures!! Toch nog gelukt meiden, geweldig!!!
    xx Truus xx

• 30 Juni 2008 - 05:11

Leonie:

hallo die meiden,

wat leuk weer wat van jullie te horen. Moet eerlijk zeggen een geweldig verhaal weer, vooral het verzorgen van de koeien. Staat jullie trouwens wel goed hoor!!!
    Geniet van jullie tijd in Kiribati en maak vooral nog veel plezier.
    Wat een mooie foto's hebben jullie weer gemaakt.

Heel veel groetjes van Leonie.

• 30 Juni 2008 - 08:03

Rita:

mooie foto's. Weer een beeld van de laatste weken waarin we wat minder van jullie hoorden. Hoop dat het op Kiribati toch lukt om te mailen af en toe. Anders.......heel veel plezier en goed social work. xxx, mam/rita

• 30 Juni 2008 - 08:04

Steffie:

Heej lieve meiden,
    Wat hebben jullie weer genietuh dingen gedaan zeg! Leuke foto's, vooral die van jullie in een overall haha...
    Nou meiskes heel veel plezier op Kiribati, tot snel.
    Groetjes Steffie

• 30 Juni 2008 - 09:44

Camillia:

eej lekkere boeren meiden!! Genieten weer op te lezen en natuurlijk om de foto`s te zien... geniet lekker van de laaste maand en tot snel alweer :).
    Hele dikke kus

• 30 Juni 2008 - 09:47

Lotte:

Hey lieverds,

Wat heerlijk toch elke keer die mooie verhalen. Blijft genieten. Hier is t einde van het schooljaar in zicht! Straks mijn laatste tentamen en morgen laatste opdracht inleveren. Ik heb inmiddels een stageplek voor volgend jaar dus over een jaartje als het goed is mijn diploma op zak. Ik hoop dat jullie nog heel erg genieten van de laatste 1,5 maand en kijk er naar uit om weer gezellig 'live' met jullie te kletsen.

Liefs Lotte

• 30 Juni 2008 - 11:33

Fleur:

hey lieve boeren!!!!
    Jullie passen je ook echt overal aan op de omgeving he!Genieten om te zien! Wij zijn gisteren met de megjes naar de caselse bierbeesten geweest! Zelf met venray! Het was zoo genieten! Kan niet wachten om samen de nieuwe zuipspelletjes te doen!! Dat mexxen wordt onderhand ook saai..hihi
    hele dikke kus!

• 30 Juni 2008 - 14:48

Papa Wiland:

Goede reis maar weer naar Kiribati. Een goede tijd daar en hopelijk vinden jullie nog een plekje om iets van je te laten horen.
    Dikke zoen X pap

• 30 Juni 2008 - 15:27

Danielle:

Oooh leuk zo midden tussen de locals!! Heel veel succes en plezier op Kiribati!! En tot snel!!!
    Kus, Danielle

• 30 Juni 2008 - 16:16

Ellen Berkers:

Super leuk die verhalen van jullie! Geniet nog maar goed van jullie reis! Wanneer komen jullie weer terug? Vind het iig super om jullie verhalen te lezen en jullie maken zoveel moois mee! Pakt niemand ooit nog van jullie af!! Ervaring om nooit te vergeten denk ik zo! Eefje ik zie je denk ik wel weer een keertje als je weer terug bent in NL? Lijkt me iig leuk om de verhalen ook een keertje 'live' te horen en weer bij te kletsen!

Groetjes en liefs Ellen.

• 30 Juni 2008 - 19:29

Anke:

Hey lieve meisjes!
    Eindelijk weer bericht!
    Heerlijk weekje gehad zo te lezen. Nu alweer naar Kiribati, poeh gaat snel ineens. Maar goed ook. Kan niet wachten om je weer te zien San. Ik heb nog drukke werkweken zo vlak voor de zomervakantie. Maar dat komt allemaal wel weer voor de bakker.
    Daaaaaaag tot horens/mails/waarbenjij.nuus over Kiribati!
    Liefs Anke

• 01 Juli 2008 - 11:17

Neef Jeroen:

Haaj lieverds, de boer vroeg of gullie efkes terug wooje komme um de koeie te melleke haha, lekker ien de stront vruute wer! Nou nou ik vond het gezellig hoor jammer dat het so quick voorbij was weer. Als jullie tijd hebben motte de foto's mar is dursture dan kan ik ze ok wer gebruike op de site ok! Gedraag jullie en houd um in de broekie woh...

doeixxx john hihi

• 02 Juli 2008 - 15:07

Wiets:

Hey meiden,
    Te gek weer wat jullie allemaal meegemaakt hebben! Eef en Sanne, ik vond jullie wel stoer in je boerenpakkies hoor :-)
    Hier gaat het verder ook ok, de eindexamenexpositie zit erop en nu dus: VAKANTIE!!! haha!
    Geniet nog van alles en liefs uit Breda.
    xxxWiets

• 03 Juli 2008 - 12:41

Paulien Hagers:

Lieve Eefje en Sanne,

O, nou zijn jullie er al. Ik ben zo benieuwd hoe jullie het vinden? John schreef dat jullie happy zijn. Laat gauw iets horen!

Paulien

• 05 Juli 2008 - 17:27

Suzanne Rutten:

hoi sanne, wat geweldig, en dan nu bijna op kiribati.dat kennen wij van het project, ik zou bijna zeggen , doe de kinderen de groeten, we hebben er zoveel foto`s van gezien..
    geniet lekker en kom het straks allemaal vertellen.
    groet "juf" suzanne

• 06 Juli 2008 - 05:22

Truus:

Het is stil aan de overkant!!!!!!!!

• 06 Juli 2008 - 05:25

Ha meiden,
    Wij willen zo graag meegenieten van jullie avonturen op Kiribati!
    1-2-3-4- komt er nog wat van??? Of hebben jullie niet de beschikkimg over internet? We zien wel!!
    Liefs en dikke knuffel en kus xxxx mam xxxx

• 06 Juli 2008 - 11:28

Diny Cox:

Ha boerinnen,

Dames staat niet slecht in boerenteneu,kun je met de carnaval nog een keer aandoen wel met de modder en strondvlekken erop dan staan er zo een paar knappe boeren op jullie te wachten !!!!
    Nog een mooie maand.
    Coxsjes Castenray

• 06 Juli 2008 - 13:39

Anke Cq Hansje:

hey meiden!!
    super leuk om weer wat verhalen van jullie te lezen, wat maken julile toch veel mee, niet normaal! vandaag schijnt ook hier het zonnetje, dus ik ga er dadelijk lekker van genieten op mn vrije dag,haha!
    heel veel plezier en tot in amsterdam!!!
    liefs xxxjes anke.

• 07 Juli 2008 - 13:28

Loes:

Even de Kiribati verhalen in de gaten houden. ben benieuwd naar jullie verhalen over Kiribati. Zeker omdat het voor ons "bekend" is (van foto's en verhalen). Ik hou jullie in de gaten. Veel plezier en tot...
    Groetjes (juf) Loes