Onze eerste week op Kiribati.. - Reisverslag uit Zuid-Tarawa, Kiribati van Eefje en Sanne - WaarBenJij.nu Onze eerste week op Kiribati.. - Reisverslag uit Zuid-Tarawa, Kiribati van Eefje en Sanne - WaarBenJij.nu

Onze eerste week op Kiribati..

Door: Eefje & Sanne

Blijf op de hoogte en volg Eefje en Sanne

08 Juli 2008 | Kiribati, Zuid-Tarawa

Mauri lieve familie, vrienden, meesters, juffen en schoolkinderen!

Na al het rondreizen zijn we nu eindelijk aangekomen op Kiribati waar wij de komende maand vrijwilligers werk doen voor The School For Disabled.

Maandag zijn we aangekomen op Tarawa. Op het vliegveld zijn we opgevangen door Linda en John, de mensen waarbij we de komende maand mogen slapen. Om het eiland en de school te leren kennen hebben we de eerste twee dagen rondleidingen gehad. John heeft ons meegenomen in zijn busje en ons vanalles verteld over het eiland zodat wij ook de weg kunnen vinden hier. Eigenlijk bestaat het eiland uit 1 lange weg. Het is super mooi hier te rijden omdat je aan de ene kant van de weg de oceaan ziet, en aan de andere kant de lagoon. Tropischer kan toch niet :).

Onze eerste dag op school werden we voorgesteld aan alle kinderen. Zij deden verschillende dansjes voor ons en ze zongen liedjes. Daarna, we hadden het kunnen weten, moesten wij natuurlijk ook een kleine act doen! In de manenschijn en de zevensprong vielen erg goed in de smaak!

Op school is nu nog een vrijwilligster: Robyn, zij heeft sinds kort een baan op de school en woont hier voor de komende twee jaar. Ze komt uit Australie. Samen met haar proberen wij het onderwijs aantrekkelijker te maken voor leerkracht en leerling. Aan de leerkrachten geven wij workshops om ze kennis te laten maken met deze nieuwe manier van leren.
Onze doelen voor de komende maand zijn:

* het engels-onderwijs aantrekkelijker maken door ondersteunende materialen.
Dit is nodig omdat de lessen engels nu alleen maar vanaf het bord worden gegeven. Wij maken kaarten waardoor kinderen in spelvorm meer bezig zijn met de betekenis en bedoeling van een engels woord. Voorbeelden en foto's hiervan krijgen jullie te zien zodra de materialen klaar zijn.
* een database maken met hierin alle belangrijke informatie van het kind. Zodat de leerkrachten weten wie ze in de klas hebben en beter kunnen inspelen op persoonlijke behoeften en het niveau van de kinderen.

Daar zijn we dus wel even zoet mee!

Verder gaat het hier prima met ons. We hebben een fijne slaapplek in het kantoor van Linda en John. Dit is een tweede huis van hen. Zo hebben we dus ook een badkamer en keuken. Wat een luxe!
Ook worden we al helemaal betrokken in het sociale gebeuren op het eiland.. Iedere zaterdagmorgen gaan wij naar de weefles waar we nu aan het leren zijn een placemet te weven. Iedere woensdagavond gaan we naar de Hash, dit is een wandelclub. We wandelen maarliefst een minuut of 20 en drinken dan gezellig wat of gaan uit eten. Dit is vooral een sociale aangelegenheid. (sorry Henk, het is niet zo als jouw conditietrainingen!:))

Deze week is het Independence Week. Dat betekent dat de kinderen vrij hebben van school. Er is een vol programma gedurende de week. Iedere dag is er vanalles te doen, zoals danswedstrijden en sportdagen. Tussen al het werken door, kunnen we er dus soms even lekker tussenuit! Leuk om zo wat meer van de cultuur te leren kennen.

Gisteren was een beetje een raar dagje omdat Sanne flink ziek was. Dat betekende een hele dag slapen en veel naar het toilet rennen. Om niet verveeld te raken is Eefje met twee meiden van de familie naar een danscompetitie van de basisscholen geweest. In drie groepen werden er om de beurt optredens gegeven voor een jury. Dit was heel leuk om te zien. De ouders waren trots, en de kinderen vooral erg gespannen!

We vinden het fijn om weer wat ritme in een week te hebben. Zo staan we iedere ochtend om 7 uur op. Om 8 uur staan we klaar voor de schoolbus die ons op komt halen. De school duurt van 9 tot 2 uur 's middags. De kinderen krijgen 4 lessen. Engels, Kiribati, wiskunde en cultuur. Iedere dag beginnen de leerkrachten met een ochtendgesprekje en liedjes. Liedjes zingen en dansen vinden de kinderen heel erg leuk.

Om 2 uur vertrekken we weer naar huis waar we even rusten, wat drinken en werken aan onze doelen. Meestal gaan we op tijd naar bed, de hitte en alle indrukken maken ons nogal moe.
Aankomende zaterdag is het Independence Day. Alle schoolkinderen lopen dan in een stoet om te vieren dat Kiribati onafhankelijk is. Ook onze kinderen lopen hier een stuk aan mee!! Wij zijn natuurlijk ook van de partij..

Gelukkig hebben we internetmogelijkheid bij ons in het huisje. Zo blijven we, zo ongelofelijk ver van huis, toch nog steeds op de hoogte. Bedankt voor alle lieve en leuke berichtjes!! Leuk dat jullie allemaal zo betrokken zijn :)

Liefs, knuffels en een kus van ons

• 08 Juli 2008 - 04:27

Eefje En Sanne:

Oeps, en trouwens:

Foto's komen wat later, er is hier maar 1 computer voor zo ver wij weten op het eiland die foto's van onze camera op de computer kan zetten. We doen ons best deze zo snel mogelijk op de site te zetten!

Kusjessssss

• 08 Juli 2008 - 04:30

Eefje En Sanne:

CHECK DE SITE:

www.kiribatischoolfordisabled.googlepages.com

• 08 Juli 2008 - 05:23

Truus:

Lieve Sanne en Eefje,
    Wat fijn dat jullie het daar goed naar jullie zin hebben en dat jullie daar iets kunt betekenen voor de kinderen(en de leerkrachten)op Kiribati!
    Gelukkig gaat het vandaag weer wat beter met je Sanne, fijn dat je dat ff mailde!
    Ben benieuwd naar de foto's en ga zo nog de site checken!
    Heel veel liefs en knuffels, xxxx mam xxxx

• 08 Juli 2008 - 08:01

Arnoud:

Hallo Eeefje en Sanne,
    Wat een goeie berichten daar uit Tarawa!! (John had ons al geschreven dat je start prima was.
    Ik reageer even alleen, want Paulien heeft eerste week van vakantie, en is met haar zus en haar 85-jarige moeder een paar dagen op stap.
    Heb je al een beetje zicht op wat nodig is aan financiele bijdragen? hoeveel staat er eigenlijk op de rekening (Banga moet t weten), en moet ik van hieruit soms al geld overmaken vanaf de rekening hier?
    Heb je de Cubaanse artse die in t ziekenhuis van Nawerewere werkt al ontmoet? Haar vader, die in Havana woont, kwam hier laatst langs om zijn Kiribati-CD te betalen...
    Doe hartelijke groeten aan John en Linda

• 08 Juli 2008 - 08:50

Neef Jeroen:

haaj ladies,

jaah reizen is 100% man haha ideaal, denk dat wej na NZ ok maar efkes bej jullie langs komme haha, ow joa skydive was sweet as, minder spannend als bart en ik dachte maar zekers enne 8 waard.

xxkus

• 08 Juli 2008 - 10:27

Rita:

independence day op mijn verjaardag. Feest dus maar lekker. xxx, mam/rita

• 08 Juli 2008 - 10:45

Steffie :

Heej lieve Sanne en Eefje,
    Zo te lezen hebben jullie alweer veel gedaan, minder San dat je ziek bent geweest! Hopelijk voel je je nu weer stukken beter?!
    Meiden nu kan het aftellen eindelijk beginnen he :D
    Tot over een paar weekjes...
    Groetjes Steffie

• 08 Juli 2008 - 11:08

Anke:

Haaa Eefje en Sanne,
    Echt super wat jullie daar willen doen. Jammer eigenlijk dat jullie daar maar zo kort zijn. Ik begon ook al meteen mee te denken over de doelen die jullie daar willen bereiken, hoe vet! Ben je er inderdaad van bewust dat verandering tijd kost en dat dat ook weleens tegen kan vallen. De mensen daar zijn alles natuurlijk al tijden gewend zo. Dus: kleine stapjes inderdaad. Succes! Super goed, denk dat jullie wel inspirerend over zullen komen! Ook veel plezier met feesten. Hoop dat je ook mee kunt feesten Sanne, want dat zou betekenen dat je weer beter genoeg bent! Beterschap en heel veel succes saampjes!
    Liefs, Anke

• 08 Juli 2008 - 11:18

Camillia:

Eej meiden.
    Sanne fijn om te horen dat je weer opgekapt bent en nu weer een beetje een `thuis` plekje hebt gevonden voor de komende tijd!! En wat een supermooi project waar jullie aan werken, daar mogen jullie wel trots op zijn!

(K) Liefs Camillia

• 08 Juli 2008 - 12:12

Cindy + Fam. Geerets:

Dag meiden!

Supergoed man, wat jullie allemaal aan het doen zijn daar!!! Wij zijn erg trots op jullie! Gelukkig zijn jullie alweer bijna terug en kunnen we weer gezellig met zn allen n feestje vieren dan! Komt helemaal goed! Nog superveel succes daar meiden, en hopelijk kunnen jullie ze daar een heleboel leren, zodat ze er nog jaren wat aan hebben! Kei goed! Veel plezier nog! Gelukkig voel je je al wat beter sanne, zodat je niet teveel hoeft te missen! Ik kan helaas niet naar schiphol komen om je op te halen, want moet werken bij mn nieuwe baan, er zijn veel tekorten, dus kom er niet onderuit! sorry! maar savonds ben ik natuurlijk wel van de partij!

xxxxxxxxxxxxxxxxx nog veel plezier en succes meiden!!!!

xxxxxx Cindy en familie geerets

• 08 Juli 2008 - 12:14

Marco & Angelique:

Hoi Sanne & Eefje,
    Allereerst van harte beterschap Sanne. Hopelijk knap je gauw weer op en kun je verder met het mooie project en met feesten natuurlijk. We vonden het fotoboek wat je aan pap gestuurd had fantastisch mooi, trouwens alle foto's zijn erg mooi. Wij hebben nu ook 3 weken vakantie, ja je leest het goed maar liefst 3 weken !!! Het weer is hier erg wisselvallig maar dat mag de vakantie pret niet drukken. Wij wensen jullie nog een fantastische plus/minus 5 weken, tot binnenkort maar weer.
    groetjes en een dikke knuffel van Marco & Angelique.

• 08 Juli 2008 - 13:45

Wesley Connor:

dametjes hoe is het dan..
    zo te lezen zijn jullie nu hard aan het werk om de wereld een beetje beter te maken..
    klinkt wel leuk allemaal.
    en de 7 sprong kan ook niet mis he.. een heerlijk apetijtelijk dansje is dat..
    geniet ervan en doe de groeten aan de lokale bevolking daar.. als het goed is kennen ze me nog wel..

• 08 Juli 2008 - 14:57

Karlien:

hey Sanne en Eefje,
    goed om te horen dat het zo goed gaat met jullie! Helemaal geweldig toch dat je de kinderen daar weer een stapje verder kunt helpen. Afgelopen zondag zijn we met 1 en 2 naar de beekse bergen geweest, was weer gezellig!! volgend jaar ben je er weer bij sanne, jippie! nou meiden nog heel veel succes en geniet er lekker van. xxx karlien

• 08 Juli 2008 - 18:45

Leonie Jenneskens:

hallo die meiden,

Geweldig om te lezen wat jullie voor de kinderen in Kiribati willen doen. Het is echt mooi om te lezen en te weten dat jullie het echt naar de zin hebben. Hopelijk kunnen jullie eruit halen wat je wilt bereiken. Ga zo door, geniet nog ff van alles om jullie heen. Nog een paar weekjes en dan komen jullie weer naar huis.Geniet er nog maar goed van en Sanne hopelijk gaat het alweer een beetje beter met jou.
    Veel succes nog in Kiribati.

Groetjes Leonie

• 09 Juli 2008 - 05:57

Truus:

Lieve Sanne en Eefje,

Wat geweldig die foto's!!
    Nu kunnen we er tenminste ook een beeld bij vormen over hoe het er daar uit ziet. En dat schooltje, jullie "huisje" en huisdier. (getver wat is dat lijkt wel een rat?)
    Hopelijk gaat het vandaag beter met je Sanne zodat je morgen niet naar het ziekenhuis hoeft, maar als het niet echt beter gaat wel doen!! Liefs en heel veel beterschap! xxxx mam xxxx

• 09 Juli 2008 - 07:40

Anke:

Joepie foto's!

• 09 Juli 2008 - 08:29

Claire:

Haa meiden,
    Gaaf zeg dat vrijwilligers werk, en het lijkt mij echt lekker om weer even een thuis te hebben en een ritme in het dagelijks leven te hebben, dit miste ik tijdens het reizen af en toe heel erg.Geniet van de kinderen en het eiland. Het aftellen is begonnen!! Tot snel meiden, xxx Claire

• 09 Juli 2008 - 10:51

Theo (pap):

Hallo meiden.

Wat gaaf daar en wat kun je daar nog veel goed werk doen.
    Hopelijk lukt het jullie, allemaal om de gestelde doelen te halen.
    Is toch een fijne uitdaging.
    Probeer een goed plan van aanpak samen te stellen dan gaat dit vast lukken.
    Hopelijk gaat het nu wat beter met jou Sanne, anders toch maar even laten kijken.
    Nog veel plezier,en gezondheid gewenst.

Ps Is daar volgend jaar geen plaatsje voor mij te regelen?
    Een maand of twee zou niet gek zijn, en een liedje zingen kan ik ook nog wel.
    Deze vuist op deze vuist.

Groetjes Pap, ut Oeldere

• 09 Juli 2008 - 13:47

Chris:

Hey travel-mates !
    southsea is sweat ! never ending summer !
    just 2 month till meeting up again !! very nice ! looking forward to that !
    enjoy traveling !
    peace, Branco !

• 10 Juli 2008 - 12:37

Danielle:

Eeej meiden!! Wat n goed werk doen jullie daar allemaal zeg!! Heel veel succes ermee nog en hopelijk worden jullie nie ziek meer!!
    Kus, Danielle

• 11 Juli 2008 - 13:35

Remco:

Hee Poepje en Poefje!

Wat leuk dat Kiribati helemaal goed bevalt! Thailand is superleuk geweest, maar het grootste nadeel is dan dat de tijd zo snel gaat. Zo snel dat Bram en ik gewoon alweer thuis zijn! Om het nog maar even mooier te maken, woensdag ga ik alweer werken en ik alles alweer zoals het was 7,5 maanden geleden!

Nog bedankt voor jullie kaartje! Nu ga ik jullie dan maar trouw via de site volgen!

Kussss Remco

• 13 Juli 2008 - 09:13

Els:

Ha Sanne en Eefje!!
    Lees jullie site weer eens en wat leuk trouwens dat jullie iets voor de kindertjes willen gaan betekenen. Heel veel succes ermee!! En zo komen jullie meteen weer in een vast dagritme, want over 5 weken is het(al) zover, dan zijn jullie weer thuis! Toch ook wel fijn hè!!!!!
    Groetjes Els en de rest van de fa(r)m uit Ysselsteyn!!!!!!!!

• 13 Juli 2008 - 11:34

Anke Cq Hansje:

hey lieve meiden!
    dat vrijwilligerswerk lijkt me echt een leuke uitdaging en ook leerzaam! ik begrijp heel goed dat een ritme weer fijn is om te hebben na maanden te doen en laten wat je wilt!
    sanne, ik hoop dat je snel weer beter bent, vooral in die hitte is ziek zijn denk ik niet echt een pretje he;)!?
    hey meiden het thuiskomen komt nu steeds dichterbij, ik ben blij om jullie straks weer te zien en flink te feesten met zn alle, haha!
    nog heel veel plezier en tot dan!
    liefs xxxjes anke!

• 13 Juli 2008 - 11:51

Kirsten&Petra:

Hey Eefje en Sanne,

Wij zien dat jullie het heel erg leuk hebben in kiribati.En we zijn heel erg Jaloers op jullie..jullie hebben lekkere warme zon..en wij zitten hier in de regen!maar evengoed veel succes met jullie schoolprojecten..

Groetjes Kirsten en Petra

• 14 Juli 2008 - 09:55

Sandy:

Na al dat feesten en al die belevenissen moeten jullie serieus aan het werk in een prachtig paradijs! Geniet er nog even goed van en probeer ze in Kiribati die hulp te geven, waar ze makkelijk mee vooruit kunnen. Dit moet jullie lukken! Heel veel succes in de laatste weken van jullie avontuur!
    Groetjes, Sandy Jacobs

• 14 Juli 2008 - 17:11

Fam Verlinden:

Ha lieve Sanne, ja ja, de echte juf Sanne komt weer naar boven! Geweldig wat jullie daar allemaal doen! Veel plezier en schik gewenst vanuit het warme Turkije!! Peter, Anja, Roy en Mandy

• 14 Juli 2008 - 20:20

Henk:

Ja Sanne, 20 minuten wandelen is inderdaad geen conditietrainen, maar is nog altijd meer dan de andere meiden presteren. Ze missen een beetje de gangmaker.....
    Blijf nog ff lekker samen genieten daarginds!

• 14 Juli 2008 - 20:46

Wietske:

Kusje voor jullie meiden... fijn je afgelopen weekend weer gesproken te hebben Eef!
    Tot snel,
    KUS!